Professionsbachelor i softwareudvikling

Jeg er blevet optaget på en Professionsbachelor i softwareudvikling i Odense, som jeg starter på d. 21 August 2018 til Januar 2020. Hele forløbet vil jeg dokumenterer her, som bliver til en længere dybdegående artikel om uddannelsen.

Jeg har tidligere gået på datamatiker uddannelsen på UCN i Aalborg, hvor jeg blev færdiguddannet i Januar 2016. Jeg har så efterfølgende arbejdet fuldtid som software engineer. Dette arbejde vil jeg fortsætte med ved siden af min tid som studerende på en Professionsbachelor i softwareudvikling i Odense.

Hvorfor læse uddannelsen i Odense?

Odense har en rigtig spændende robotklynge på over 100 virksomheder, som jeg rigtig gerne kunne tænke mig at blive en del af på sigt. Jeg har længe studeret og arbejdet med udvikling af artificial intelligence som freelancer, og jeg synes derfor det giver god mening, at jeg flytter tættere på virksomheder, som bruger artificial intelligence til dagligt i deres produkter og services.

Professionsbachelor i softwareudvikling opbygning

På uddannelsen skal jeg have følgende fag:

  • Databaser for udviklere
  • Kontraktbaseret udvikling
  • Test
  • Systemintegration
  • Udvikling af store systemer
  • Projektledelse

1. Semester på min professionsbachelor i softwareudvikling

På 1. semester har jeg fagene databaser for udviklere, test og udvikling af store systemer.

Databaser

Databaser for udviklere går i dybden med teorien bag de forskellige typer af databaser bla. relationelle databaser, NoSQL databaser og distribueret databaser. Undervisningen starter som regel med gennemgang af teori, hvorefter der er massere af opgaver med databaser. Der er en mundtlig eksamen til faget databaser, og så skal der laves en skriftlig rapport i slutningen af semesteret, hvor man selv kan vælge forske i sit eget valgfrie emne. Jeg valgte at forske i databaser til selvkørende biler, sikkerhed i databaser og opbevaring af sensor data.

Jeg udarbejdede en synopsis om databaser til selvkørende biler, og jeg fik et 7 tal i min mundtlige eksamen, hvor jeg trak et spørgsmål om transaktioner i databaser.

Test

Test faget går i dybden med test af software. Her fik vi erfaringer med mange af de nyeste værktøjer til test af software, og teorien bag test af software. Der er en mundtlig eksamen til faget test, og så skal der laves en skriftlig rapport i slutningen af semesteret, hvor man selv kan vælge forske i sit eget valgfrie emne. Den skriftelige rapport skal så forsvares til den mundtlige eksamen. Jeg valgte at forske i test af software i livskritiske systemer såsom selvkørende biler.

Jeg udarbejdede en synopsis om test af software i selvkørende biler, og jeg fik et 12 tal i min mundtlige eksamen, hvor jeg først havde 15 minutter til at fremlægge min synopsis og derefter spørgsmål om pensum.

Store systemer

Store systemer går i dybden med skalering af software og skalering af de organisationer som udvikler software. Et rigtig spændende fag som kommer bredt omkring med det at bygge store software systemer. Der er en mundtlig eksamen til faget test, og så skal der laves en skriftlig rapport i slutningen af semesteret, hvor man selv kan vælge forske i sit eget valgfrie emne med fokus på continuous integration og continuous delivery. Jeg valgte at forske i opsætningen af CI/CD i ROS – et udviklingsmiljø til udvikling af software til selvkørende biler.

Jeg udarbejdede en synopsis om en continuous integration & continuous delivery pipeline til udvikling af selvkørende biler, og jeg fik et 10 tal i min mundtlige eksamen, hvor jeg trak et spørgsmål om udrulning af store systemer.

Undervisning på 1. semester

På 1. semester har haft undervisning mandag, tirsdag og torsdag hver uge, hvor der er fjernundervisning med studerende fra Vejle. Vores lærere skifter mellem at være i Odense og Vejle. Det har givet nogle gode erfaringer med det at arbejde remote. Undervisningen starter 8.15 til 11:30. Fra 12:00 til 13:45 er det muligt at stille spørgsmål til læreren og arbejde med de andre studerende.

Der er en del lektier på uddannelsen i form af læsning til hver undervisning. Ca 25-50 siders engelsk til hvert fag hver uge. Vi skulle købe 3 bøger, og så er der rigtig mange pdf’er, som bliver udleveret online på skolens it-system.